logo Meer weten images

Wat is inbound marketing? Uitleg, voorbeeld & strategie

Marketing

Geschreven door Niek van Son MSc op 13 september 2021

Niek van Son

Voor het laatste bijgewerkt op 6 juni 2023

Wat is inbound marketing?

De term ‘inbound marketing’ werd bedacht door Brian Halligan, CEO van HubSpot. De filosofie erachter was al eerder uitgedacht door Seth Godin in zijn boek ‘Permisson marketing’ uit 1999. Maar wat is de betekenis van inbound marketing en wat kun jij ermee? Hubspot geeft zelf de volgende definitie voor inbound marketing:

Inbound marketing is about using marketing to bring potential customers to you, rather than having your marketing efforts fight for their attention.”

Vrij vertaald: Inbound marketing is marketing gebruiken om potentiële klanten naar je toe te laten komen, in plaats van te vechten voor hun aandacht.

De belangrijkste gedachte is in ieder geval dat je de klanten naar je toe laat komen. Dit staat haaks op de traditionele kijk op marketing, waarbij je als bedrijf juist actief je klanten benadert.

Inbound marketing wordt vaak gebruikt voor leadgeneratie van b2b bedrijven. Omdat aankooptrajecten daar lang zijn is het belangrijk om niet alleen content te hebben die gericht is op het converteren van bezoekers, maar ook content die een klant helpt met keuzes maken. Het gaat erom dat je de juiste boodschap op het juiste moment via het juiste kanaal aanbiedt aan je klanten.

Het voordeel van inbound marketing is dat klanten meer vertrouwen hebben in bedrijven die niet alleen bezig zijn met verkopen. Het levert meer leads op tegen lagere kosten. Het nadeel van inbound marketing is daarentegen wel dat het een grote investering vraagt.

Verschil inbound en outbound marketing

Het grote verschil tussen inbound en outbound marketing is de manier waarop de klant bereikt wordt. Bij inbound marketing wil je de klanten naar je toe laten komen door bijvoorbeeld het creëren van waardevolle en relevante content. Bij outbound marketing ben je de klant actief aan het benaderen om te vertellen over je producten of diensten. Voorbeelden van outbound marketing zijn televisiecommercials en flyers.

De 3 fases van inbound marketing

Inbound marketing is een techniek voor bedrijven om te groeien. Volgens deze methode doen bedrijven dat door betekenisvolle en langdurige relaties op te bouwen met consumenten, prospects en klanten. Hierbij wil je deze mensen waarderen en in staat stellen om hun doelen te bereiken in elke fase van de journey. Wanneer je klanten slagen, slaag jij ook.

De inbound marketing methode kan ingedeeld worden in 3 fases:

3 fases inbound marketing

Attract: het aantrekken van de juiste mensen met waardevolle content en conversaties waardoor zij het bedrijf als vertrouwd adviseur zien waar ze interactie mee willen tonen.

Engage: het presenteren van inzichten en oplossingen dat in lijn ligt met de problemen en doelstellingen die de mensen hebben, zodat de kans groter is dat ze iets van je kopen.

Delight: aanbieden van hulp en ondersteuning om je klanten in staat te stellen succes te boeken met hun aankoop.

Klanten die succes boeken met hun aankoop, delen vaak dat succes met andere potentiële klanten, waardoor je een soort eindeloze cirkel creëert aan nieuwe prospects. We kunnen dan ook het type klanten toewijzen aan de 3 fases van inbound marketing. In de eerste fase Attract ben je voornamelijk bezig met het aantrekken van Strangers (vreemdelingen). Wanneer je deze aangetrokken hebt ga je over naar de Engage fase waar we de mensen die interactie willen tonen overgaan tot Prospects (potentiële klanten). De groep die daarin tevreden is en overtuigd is dat je productwaarde toevoegt aan hun doelstellingen, worden deze mensen Customers (klanten). En zoals we hierboven al benoemd hebben, de klanten die vervolgens succes halen uit hun product worden Promoters (promotors). Zij delen hun ervaringen en helpen je bij om aan nieuwe vreemdelingen te komen die je weer kan benaderen.

Inbound marketingstrategie

Voor elke fase van inbound marketing zijn er andere strategische keuzes die je moet maken. Daarom zijn we per fase gaan kijken welke inbound marketingstrategie hier het best bij past.

Attract strategie

In deze fase is het doel om met je strategie je doelgroep en buyer persona’s aan te trekken met het creëren van goede content. Om je doelgroep te bereiken zal je moeten beginnen bij het maken en publiceren van content die waarde toevoegt aan je doelgroep. Denk hierbij aan blogs, content aanbiedingen en social media activiteiten. Artikelen die gaan over hoe een product werkt, details over een aanbieding en ervaringen van andere klanten. Wat hierbij kan helpen is het hebben van een goede SEO strategie, waardoor je content sneller opgepakt zal worden door Google en daarmee ook je doelgroep.

Tools voor de Attract fase: Ads, video’s. blogs, social media en contentstrategie

Engage strategie

Probeer bij de engage fase een strategie te ontwikkelen waarmee je communiceert met je klanten wat hen het gevoel geeft dat ze een langdurige relatie met je willen opbouwen. Het is in deze fase belangrijk dat de prospects informatie krijgen over de toegevoegde waarde die je bedrijf hen kan geven. Zaken waar je op moet letten in deze fase is hoe je sales calls handelt en managet hoe je klantenservice omgaat met leads van geïnteresseerden en prospects. Ook is het belangrijk om in deze fase oplossingen gericht te verkopen en niet productgericht te verkopen. Geef duidelijk aan waarom je product de klant zal helpen, ga niet eindeloos door over de features van het product waar de klant niet op zit te wachten op dat moment.

Tools voor de Engage fase: email marketing, lead management, chatbots, marketing automation en lead flows

Delight strategie

In de laatste fase wil je ervoor zorgen dat je klanten blij, tevreden en ondersteuning krijgen lang na de aankoop. Personeel dat zich richt op deze fase zijn experts en kunnen de klanten op elk moment ondersteuning bieden. Hierbij kan je gebruikmaken van chatbots en surveys als extra hulp en een manier om feedback te verzamelen van klanten. Daarnaast is het verstandig om actief te zijn op social media en te kijken of klanten over je bedrijf schrijven. Hierin kunnen ze feedback geven, vragen stellen of ervaringen delen met het product of de klantenservice. Reageer op deze berichten van klanten om te laten zien dat ze gehoord worden en dat je om ze geeft. Als laatste is het belangrijk om dat je als bedrijf altijd de klant wilt helpen, zelfs in de situaties waar je als bedrijf zelf geen waarde uit haalt. Klanten die succes behalen uit je product worden promotors en dat is enorm waardevol.

Tools voor de Delight fase: email marketing, smart/dynamic content, conversaties, marketing automation en attributie rapportage

Inbound marketing voorbeeld

Je ziet ze elk jaar voorbij komen, de Spotify Wrapped van je ouders, vrienden, tantes en ooms. Deze inbound marketingstrategie van Spotify heeft een enorm bereik en interactie van mensen over de gehele wereld. Met deze aanpak creëert Spotify unieke en waardevolle content voor haar gebruikers, om ze vervolgens aan te moedigen om dit te delen via social media platforms en bieden zij hun volgers weer de incentive om mee te doen met de campagne. In 2022 was de Wrapped campaign het meest gedeelte marketing campagne in de wereld met meer dan 400.000 tweets in de eerste drie dagen. Deze strategie heeft Spotify een verhoogde brand awareness, meer klantinteracties, sterkere relaties met de klanten en hogere klantloyaliteit opgeleverd.

Inbound marketing tools

Er zijn meerdere middelen die je kan gebruiken om je inbound marketing strategie op te zetten. Deze tools ondersteunen je inbound marketingproces en dragen dan ook bij om je marketingdoelstellingen te behalen. De volgende tools kan jij inzetten om je inbound marketingstrategie succesvol te maken:

  • SEO: Door middel van SEO kan jij de vindbaarheid van je content vergroten in zoekmachines. SEO is een krachtig middel waar je op lange termijn de vruchten van kan plukken.
  • SEA: Naast SEO kan je ook SEA toepassen om te verschijnen in de zoekmachines. Bij SEA doe je dit tegen betaling en wil je vooral op korte termijn succes behalen met je content.
  • Contentmarketing: Door het schrijven van goede content beantwoord je de vragen van prospects. Hierbij is het doel dus niet om je content vol te zetten met commerciële teksten, maar juist met waardevolle en relevante informatie voor de prospects.
  • Marketing automation: Met marketing automation automatiseer je je marketingprocessen zodat je je klanten kan benaderen op de meest efficiënte en effectieve manier.
  • Social media (ads): Naast dat je net zoals bij SEA ook in social media kan adverteren, biedt het nog andere kansen. Zoek relevante content op waar jij als bedrijf waarde aan kan toevoegen en ga conversaties aan met professionals en influencers die hun ervaringen delen.

Inbound marketing platform

Als onderneming kan je kiezen uit een enorme variatie aan marketing platforms. Bij het kiezen van een platform is het verstandig om te kijken wat de bedrijfsdoelstellingen zijn en welke platform er het beste bij aansluit. Onderstaand vind je een overzicht van marketing platforms die je kan gebruiken om je inbound marketing strategie te ondersteunen en wat de grote aanbieders zijn van het platform:

  • Marketing automation: Marketo, Eloqua en Hubspot
  • CRM: Salesforce, HubSpot CRM en Pipedrive
  • Email marketing platforms: MailChimp, Constant Contact en Hubspot
  • Landpagina bouwers: Unbounce en Hubspot
  • Social media management: Buffer en Hootsuite
  • Website analysis: Google analytics en Hubspot
Niek van Son
DE AUTEUR

Niek van Son MSc

Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). 10+ jaar ervaring als online marketingconsultant (SEO - SEA). Schrijft af en toe artikelen voor Frankwatching, Marketingfacts en B2bmarketeers.nl.

Benieuwd naar het groeipotentieel van jouw bedrijf?

Zet vandaag nog de eerste stap naar bovengemiddelde groei. Ontdek hoe we bedrijven naar meer dan 20% groei leiden.